Mä sain tänään aivan uskomattoman hyvän idean aamusuihkussa. Koska mä oon jo pitkään miettiny mahdollisuutta lähtee ulkomaille koulun jälkeen töihin, ni käväs sitten mielessä, että mitäs jos sitä ottais ja lähtis matkaoppaaks jonnekki lämpöseen!

Nyt oon tänään ottanu selvää eri matkatoimistojen opas-toiminnasta ja oon päättäny, että kun saan koulun loppuun hankin kokopäivä töitä jostain ja säästän rahaa opaskoulutukseen jonka alotan ens syksynä. Siis jos kouluun pääsen. Tää mun ala ei jotenkaan nappaa... Oon myös miettiny mahdollisuutta lentoemännäks ryhtymisestä, ulkomaille töihin menosta ja Turkuun muuttamisesta. Kaikista oon ottanu jotain selvää.

Aurinkomatkoilla alkaa ens syyskuussa opaskurssi joka kestää noin 2 viikkoa ja maksaa 600 €, mutta siihen hintaan sisältyy kotimaan ja ulkomaan kurssiosuudet ja ulkomaan osuuden lennot, majoitus ja puolihoito.Tosin tähän hommaan tarvitaan sitä sujuvaa ruotsin suullista ja kirjallista taitoa... Mutta sitähän voi aina yrittää parantaa.

Tjäreborgin koulutus toteutetaan Päivölässä, Valkeakoskella ja se kestää 6 kk ja maksaa 2600 €. Ja se on pakollinen. Tosin ton koulutuksen jälkeen on melkein 100 % mahdollisuus työllistyä.

Finnmatkoilla pitää olla lukio suoritettu, hallita ruotsi suullisesti ja kirjallisesti, sekä mahdollisuus koulutukseen joka tapahtuu Tukholmassa ja maksaa 300 €. Työllistymismahdollisuudesta ei tietoa.

Mä kerkesin jo innostua tosi paljon tosta aurinkomatkojen hommasta. Olis niin hienoa mennä vaikka Kanarialle, asuu soluasunnoissa työkavereitten kanssa, olla lämpösessä ja ehkä jopa saada vähän väriä, oppia espanjaa lisää ja tavata satoja uusia ihmisiä. Työ on kuulemma rankkaa ja haastavaa, mutta bring it on!

Lentoemännäksi haluavan pitää olla 22 v (check), 160-188 cm välillä (check), näkö 0,7 lasien kanssa molemmilla silmillä (check...) ja hyvä terveys (check...). Työ olis epäsäännöllistä ja vaihtelevaa. Eli periaatteessa lentoemäntä tarjoilee yläilmoissa. Finnairilla on pakollinen koulutus työhön. SAS:illa ei taas ole. Molemmissa firmoissa tulee olla hyvä ja sujuva englannin, suomen ja ruotsin taito. (Joka paikassa toi saakelin ruotsi...)

Mietin kanssa, että voisin lähtee töihin ulkomaille. Mahdollisia työpaikkoja vois olla sihteeri/toimistotyöntekijän hommat Briteissä, lähinnä Skotlannissa, myyjän työt Espanjassa ja Kanarialla ja kaikkein viimisimpänä vaihtoehtona ehkä jopa au pairin työt... Tosin mä en oo kauheen hyvä lasten kanssa ja mulla on lyhyt pinna ja kova ääni. Miinuksena vois mainita mm. asunnon hankkimisen. Kun ei oo mitään tietoa kuinka kalliita asunnot on missäkin ja paljonko sitä sitten saa palkkaa? Mistä mä saan huonekalut sinne vai pitääkö vuokrata valmiiks kalustettu asunto? Kysymyksiä on tosi paljon.

Mua kyllä toisaalta kiinnostais vielä jatkaa opintojaki, mutta ulkomailla. Mä vaan haluan pois Suomesta. Tai ainaki Mikkelistä. Musta tuntuu että mä oon kohta yksin täällä. Kaikki mun kaverit muuttaa pois ja mä vaan jään tänne. Sen jälkeen mun päivään kuuluu töissä käynti ja kissan kanssa kotona oleminen. Mä pelkään erakoituvani ihan kokonaan. Sen takia mä otan ja teen jotain rohkeeta. Otan ja lähden oppaaks! Että jossain vaiheessa mä voin olla se epäpätevä opas joka yrittää paniikissa auttaa hätää kärsiviä Lanzarotella... ; )